Tokom četiri dana posetioci 48. Međunarodnog sajma građevinarstva moći će da upoznaju budućnost građevinske industrije, bilo da je reč o pametnim gradilištima, digitalizaciji ili održivim rešenjima. Zbog toga smo zamolili Dejanu Cahun, koordinatora projekta, da za naše čitaoce kaže nešto više o predstojećem Sajmu građevinarstva u Beogradu.
ALU&PVC: Kakvo je trenutno interesovanje među izlagačima za učešće na ovogodišnjoj sajamskoj manifestaciji, ako se uzme u obzir teška finansijska i privredna situacija kako na globalnom, tako i na lokalnom nivou?
D.C. Sajmovi su ogledalo svetske ekonomije i ako je ona u recesiji onda se to odražava i na poslovanje sajamske industrije. Iskustva od ranijih recesija govore da sajamsku industriju kriza pogađa nešto kasnije i da se ona najranije od svih privrednih grana izvlači iz problema. Kriza pogađa sve privredne grane, ali ne na isti način. Tradicija duža od četiri decenija i opredeljenje da uvek bude u žiži privrednih dešavanja, učinili su da Sajam građevinarstva u Beogradu postane najznačajniji specijalizovani sajam iz ove delatnosti u regionu cele jugoistočne Evrope. Ove godine je po angažovanom izložbenom prostoru i broju domaćih i stranih izlagača porastao za više od dvadeset posto u odnosu na prošlogodišnji sajam. Obogaćen specijalizovanim izložbama – STONEEXPO i WINDO SHOW, sajam SEEBBE pružiće inspiraciju i konkretna rešenja najzahtevnijim idejama i arhitektonskim projektima.

ALU&PVC: Šta je, po vašem mišljenju, glavni razlog koji izlagače motiviše da se iz godine u godinu pojavljuju na ovoj sajamskoj manifestaciji?
D.C. Sajmovi su jedinstveni događaji osmišljeni kao nezamenljiv vid prezentacije, marketinga i komunikacije. Za razliku od drugih vidova marketinga, na ovakvim manifestacijama ostvaruju se lični kontakti, uz korišćenje svih čula čime se zadovoljavaju osnovne ljudske potrebe za učenjem, komuniciranjem, druženjem, interakcijom, čulnim i vizuelnim stimulansima.
Istraživanja pokazuju da su sajmovi kao izvor informacija u procesu kupovine industrijske robe na drugom mestu, iza lične prodaje, a ispred svih ostalih vidova marketinga. Sagledavanje kompletne palete proizvoda različitih proizvođača i upoređivanje kvaliteta proizvoda uz stručno objašnjenje i direktnu promociju su osnovna prednost za potencijalne kupce. Sa stanovišta izlagača prednost pojavljivanja na ovakvim manifestacijama je, između ostalog, uvid u njihovu realnu poziciju na tržištu i procena konkurencije, ali i ostvarivanje poslovne saradnje sa kompanijama koje se bave istim ili sličnim poslovima u cilju osvajanja novih tržišta.
ALU&PVC: Koje robne grupe će posetioci moći da vide na sajmu?
D.C. SEEBBE je mesto gde izlagači predstavljaju svoje proizvode i inovacije za komercijalnu i stambenu gradnju – spoljašnje i unutrašnje radove za novogradnju, renoviranje, restauraciju, rekonstrukciju i modernizaciju. Izlagački program obuhvata sve segmente građevinske delatnosti: istraživanje i projektovanje, izgradnja i održavanje objekata, visokogradnja, niskogradnja, najsavremeniji materijali, građevinske mašine, uređaji i alati, informacione tehnologije, najsavremenije sisteme gradnje, opremanje objekata i enterijera.
ALU&PVC: Hoće li biti nacionalnih izložbi?
D.C. Specifičnost Sajma građevinarstva je organizovani nastup izlagača iz inostranstva – Nacionalne izložbe, kao još jedan vid uspostavljanja kontakata i poslovne saradnje. Sa zadovoljstvom mogu da konstatujem da se broj ovakvih nastupa povećava iz godine u godinu. Na ovogodišnjem sajmu će se na ovaj način predstaviti kompanije iz Austrije, BiH, Češke Republike, Indije, Kine, Poljske, Turske i Crne Gore.

ALU&PVC: Dali ste razmišljali da se Sajam građevinarstva održava bijenalno, poput velikih evropskih i svetskih sajmova ove kategorije? (BAU Minhen, FENSTERBAU-FRONTALE, Ninberg, BATIMAT, Pariz …)
D.C. Sajam građevinarstva u Beogradu je sajam opšteg tipa i održava se svake godine. Ako malo bolje sagledamo sajmove u Nemačkoj možemo konstatovati da se sajmovi građevinarstva i tamo održavaju svake godine, samo u drugačijoj formi. Tako na primer imamo sajam BAU koji je sajam opšteg tipa kao što je naš, a naredne godine imamo niz specijalizovanih sajmova isto iz oblasti građevinarstva kao što je FENSTERBAU koji ste pomenuli. Time dolazimo do zaključka da izlagači jedan sajam koriste za promociju, a drugi za edukaciju, ali su prisutni na sajmu svake godine. Moram napomenuti i da je svest nemačkih kompanija o značaju izlaganja na sajmu na veoma visokom nivou. Sajamske manifestacije imaju veliki socijalni i ekonomski značaj, kako za mikro tako i za makro ekonomiju jedne zemlje. Postojanje sajma i održavanje sajamskih manifestacija, predstavlja svojevrsnu promociju privrede te zemlje i daje mogućnost da se prikažu nove tendencije u razvoju njene industrije, kao i da se vide nova tehnička dostignuća.

ALU&PVC: Kakva je struktura posetilaca Sajma građevinarstva?
D.C. Ova prestižna manifestacija okuplja sve koji su uključeni u planiranje, projektovanje i izgradnju – arhitekte, projektante, investitore, predstavnike industrijskog i komercijalnog sektora, građevinske zanatlije, proizvođače građevinskog materijala i sl.
Nove investicije u regionu kao i lansiranje tehnoloških inovacija, naročito vezanih za održivu izgradnju, energetsku efikasnost i efikasnost korišćenja resursa, uticaj na okolinu i zdravlje ljudi, materijali i procesi budućnosti privlače posetioce, arhitekte i inženjere, da u fazi planiranja građevinskih projekata, u kontaktima sa izlagačima na SEEBBE, donose važne odluke vezane za izbor materijala i usluga koje će koristiti.

ALU&PVC: Većina sajamskih manifestacija vezanih za građevinarstvo u našem regionu je propala ili se održava u skromnijem ambijentu, sa mnogo manje izlagača i sa drastično smanjenom posetom. Kako po tom pitanju stoji beogradski Sajam građevinarstva?
D.C. Svaka sajamska priredba ima svoje uspone i padove. Da bi neka izložba što duže trajala, mora se neprekidno osvežavati novim idejama, kako bi „hvatala korak“ sa novim trendovima. Samo ovakav pristup može da održi sajamsku izložbu aktuelnom u oštroj konkurenciji. Zbog toga su pred nama, kao organizatorima sajamskih manifestacija veliki izazovi – izlagači, ali i posetioci, postaju sve zahtevniji.
Cilj i vizija tima koji organizuje ovu sajamsku manifestaciju je stvoriti percepciju u svesti budućih izlagača o važnosti izlaganja na Sajmu građevinarstva ne samo u cilju struke, već i u cilju pokretanja niza delatnosti prouzrokovanih izlaganjem. Na taj način korist od sajmova ima čitava društvena zajednica.